بچه‌های عجیب خوب!

دو هفته‌ی گذشته با ۱۹ تا از بچه‌هایی که برای آزمون ورودی دبیرستان انرژی اتمی آماده می‌شدند، به صورت خصوصی کلاس داشتم! دوستان نزدیک می‌دونن که برای من کلاس خصوصی کاری بسیار اذیت‌کننده است. اما به دو دلیل این کلاس‌ها رو قبول کردم.

  • اول اینکه ببینم سطح بچه‌های دهمی که الآن می‌خوان برن دبیرستان ولی دوم دبیرستانی هستند! چطوریه؟
  • دوم اینکه ببینم امسال نظر کلی بچه‌ها و هدف‌گذاری اونها برای انتخاب این مدرسه چیه؟

در تعجبم که همه‌ی این بچه‌ها، عجیب بچه‌های خوبی بودن! چند سالی هست که در مدارس زنگ‌های تفریح با معلم‌ها گله می‌کنیم که چقدر سطح علمی بچه‌ها داره افت می‌کنه یا اینکه کلا بی‌انگیزه و بی‌خیال شدند و یک لختی دایمی در درون بچه‌ها رسوخ کرده. اما این بچه‌هایی که در دو هفته اخیر دیدم، مثل بچه‌های دهه‌ی شصت (از نوع خوبش) بودند، انگار هم دغدغه داشتند و هم کار علمی و درس رو جدی گرفته بودند. هم خوب حرف می‌زدن و از لوس بازی دهه‌ی هشتادی (بلا نسبت همه) که فکر می‌کردم باید ببینم خبری نبود!

خدا قوت می‌گم به پدر و مادرهاشون که اینقدر خوب نتیجه گرفته‌اند و بخش بزرگی از دین خودشون به تربیت بچه و جامعه رو ادا کرده‌اند. همینطور برای خودم آرزو می‌کنم که بتونم در آینده رهام رو هم اینطور با انگیزه و مودب و با فکر ببینم. حالا هر مدرسه‌ای که می‌خواد بره، اما این نوع نگاه خوب به هدفش رو داشته باشه، من خوشحالم.

حواسمون باشه که دهمی‌های امسال، بزرگ‌تر از ورودی‌های عادی دبیرستان هستند و اگر انتظارات خوبی ازشون تعریف بشه، می‌تونن دید منفی خیلی از نسل‌های قبل به دهه‌ی هشتاد و نود رو عوض کنند.

پی‌نوشت ۱ : این جزوه‌های تکراری و ده ساله‌ی مدارس خاص که نیاز به معلم نداره، وقت بذارید خودتون اوستا می‌شید.

پی‌نوشت ۲ : بعد از سال‌ها دیدم نسبت به پدیده‌ی شوم! معلم خصوصی هم عوض شد و شاید از این به بعد با شرایط خاص، این کار رو هم بکنم.

پی‌نوشت ۳ : لطفا دوباره دید من رو بد نکنید، اقلا سعی می‌کنم معلم خصوصی رو با کاسبی علمی خصوصی (بلا نسبت همکاران) قاطی نکنم. ماست‌ها رو هم از روی قیمه‌ها بردارم …

پی‌نوشت ۴ : امروز آزمون انرژی اتمی برگزار می‌شه، برای این ۱۹ نفر که دیدمشون و اون چندصد نفری که ندیدم، آرزوی بهترین اتفاق رو دارم.

دیدگاه‌ها (2)

Mahtab | ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲

باسلام من سال دیگ ب پایه دهم در رشته ریاضی میرم
و در کل استعدادم در حفظیات و مفهومی فوق العاده ای دارم یعنی در هر دو مورد یادگیریم بالاست
اما علاقم ب طور کلی در علم مخصوصا در ریاضی نجوم فیزیک و شیمی خیلی زیاده
اگ در دبیرستان برای هر چهار المپیاد بخونم برای کسب مدال چطور میتونم موفق شم میدونم برای اینک احتمال موفقیت بیشتر سه باید در یک المپیاد شرکت کرد اما اگر در چندین المپیاد شرکت کنی چی ؟
مباحث و سوالات رو هم دیدم میدونم خیلی سخته اما دنبال اینم چطور انجام بشه و توصیتون چیه

خلینا | ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲

سلام مهتاب،
با یک دست نمیشه ۴ تا هندونه برداری!
بعضی از رشته‌های شبیه (نجوم – فیزیک یا ریاضی – کامپیوتر) رو میشه با هم خوند، اما رشته‌هایی که تفاوت‌های اساسی دارند مثل نجوم و شیمی رو با هم پیش نبر. ببین به کدوم بیشتر علاقه داری و روی همون سرمایه‌گذاری کن.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.