نقد برگزاری المپیادهای علمی (2) برگزاری آزمون

پس از بررسی شرایط قبل از آزمون [1] اکنون شرایط برگزاری آزمون را در چند نکته بررسی خواهیم کرد.

  1. عدم زمان بندی مناسب در برخی رشته ها: معمولا رشته های ریاضی و کامپیوتر یا فیزیک و نجوم و گاهی زیست و شیمی به عنوان رشته های مزدوج انتخابی دانش آموزان در نظر گرفته میشود. بنابراین اگر صبح یک روز امتحان فیزیک و ظهر همان روز امتحان نجوم برگزار شود، به دلیل فشردگی برنامه امتحانی برخی از دانش آموزان درصد تمرکز آنها کاهش میابد. بنابراین در برنامه ریزی روزانه آزمونها با ید این نکته مد نظر قرار گیرد که در برخی از دوره ها مشکلاتی از این بابت وجود داشته است.
  2. مشکلات دفترچه سوالات: حروفچینی مناسب برگه امتحانی یکی از اولین موارد ارزیابی یک آزمون استاندارد میباشد. برگه های سوالات رشته های متعددی در سالهای مختلف دارای اشکالات فراوان حروفچینی میباشد که به طور مثال اعتراضات دانش آموزان به برگه های مرحله اول نوزدهمین المپیاد شیمی در اینجا [2] دیده میشود. شایسته است که با صرف زمان و ویرایش برگه ها قبل از آزمون، زمینه یک مسابقه علمی مناسب فراهم شود.
  3. نامناسب بودن برخی از حوزه های برگزاری و عدم کنترل مسوولین باشگاه: عدم اطلاع رسانی مناسب قوانین امتحان به دانش آموزان و حوزه های امتحانی باعث شده است تا در برخی از حوزه ها مشکلات جالبی به وجود آید. مثلا:
  • استفاده از ماشین حساب در چند رشته مجاز است، اما مسوولین حوزه ها گاهی از این موضوع اطلاع ندارند و ماشینهای حساب را جمع آوری میکنند.
  • زمان آزمون روی دفترچه نوشته شده است ، اما برخی از حوزه ها زودتر یا دیرتر اقدام به جمع آوری برگه ها میکنند که رقابتی نابرابر را باعث میشود.
  • در برخی از حوزه ها چرک نویس در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد و در برخی دیگر چرک نویسهای دانش آموزان جمع آوری میشود.
  • گاهی دانش آموزان دبیرستانهای متمول تهرانی که حوزه ها را در قرنطینه خود دارند، تقلبی گسترده  را انجام میدهند. دیده شده است که نمره همه دانش آموزان یک کلاس در مرحله اول دقیقا! یکسان شود.

و اما اشتباه علمی در سوالات: اگرچه برای طرح سوالات جدید و ایده دار، معمولا امکان اشتباه و ندیدن جنبه های مختلف یک سوال وجود دارد که این باعث گنگ یا اشتباه بودن سوال میشود، اما این مورد در بسیاری از آزمونهای ایران مشاهده میشود!  با صرف زمان و توجه کافی میتوان تعداد سوالات اشتباه، نامفهوم و چند پهلو را به حداقل رساند. در آزمونهای شیمی، ادبی و کامپیوتر چند دوره اخیر المپیادهای ایران، سوالات اشتباه سهم چشم گیری داشته اند و باعث نارضایتی دانش آموزان شده اند.

ادامه دارد …

ارسال شده در :

یک نظر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *